Friday, October 28, 2011

Vöffludagur

Vienan päiväkodissa vietettiin tänään "vohvelipäivää", eli vanhemmille tarjottiin aamukahvit vohvelien kera. Mentiin sitten koko poppoo yhdessa aamulla viemään Vienaa ja jäätiin kahville. Viena oli hetken aikaa ihan ihmeissään, että mitä noi täällä vielä tekee, enkö mä saa jo lähteä leikkimään rauhassa. Mutta ihan tyytyväisenä malttoi kuitenkin tarjota meille aamukaffet. Lopuksi kysyin, että pitääkö äidin ja isän lähteä nyt ja vastaus oli hyvin selkeä ja iloinen "já! bless mamma, bless pabbi".

En tiedä onko meillä käynyt hyvä tuuri vai mikä, mutta ei mulla ainakaan ole mitään pahaa sanottavaa Vienan päiväkodista. Iltapäivälehdissä revitellään jatkuvasti kauhukertomuksilla lastentarhoista ja usein julkaistaan tutkimuksia päivähoidon haitallisuudesta lapsen kehitykselle ja niin edelleen. Tää on niin tulenarka aihe, että melkein pelottaa edes sivuuttaa sitä. Täytyy myöntää, että mullakin oli ennakkoluuloja ja pelkoja laittaa Viena päiväkotiin kaikkien kauhujuttujen takia. Onneksi mun pelot ovat osoittautuneet turhiksi. Voitte olla varmoja, että jos mulla olisi pienikin epäilys jälkikasvuni hyvinvoinnista päivähoidossa, en sitä sinne veisi.

En tiedä sitten onko tilanne Suomessa jotenkin huonompi kuin täällä, mutta en kyllä sitä oikein jaksa uskoa. Islantihan ei ole tunnettu hyvästä taloudellisesta tilastaan, joten tuskinpa täällä käytetään enemmän rahaa päivähoitoon kuin Suomessa. Tämä tosin ei ole mitään faktatietoa, vaan silkka mutu-tuntuma. En myöskään usko, että hoidossa käyminen olisi lapsen kehitykselle millään lailla haitaksi, päinvastoin. Eri asia tietysti voi olla, jos lapsen pitää jatkuvasti viettää päiväkodissa yli kymmentuntisia päiviä. Itse toivon kovasti, ettei mun tarvitse koskaan laittaa lapsiani säännöllisesti niin pitkäksi aikaa päivähoitoon.


2 comments:

  1. kyllä Joonankin päiväkoti on mielestäni kiva paikka.. Kyllä mä uskon et omasta lapsesta aika nopee huomaa jos jokin olisi vialla. Ei varmaan haluaisi mennä y.m.. Tyhmää kun pelottelevat kaikenmailman artikkeleilla. Eivätkä muista kertoa hyvistä puolista, kuten kuinka hyvää tekee et lapsesta tulee sociaalinen, ja kuinka hän oppii ottaa ja antaa ja jakaa y.m.. Kiva lukea sun blogia:)

    ReplyDelete
  2. Ma oon ihan samaa mielta, kylla ma heti huomaisin jos jokin olisi vialla ja selvittaisin mika hatana. Ihan typeria kaikki tutkimukset ja pelottelut. Mita haittaa siita on mun kaksivuotiaalle kun paasee laulamaan, leikkimaan ja ulkoilemaan muiden ikatoveriensa kanssa mukavien ja asiansa osaavien lastentarhanopettajien ja apulaisten johdolla? Ei sita aiti yksin pysty kaikkea lapselleen opettamaan. Ja tylsaksi kavisi meidan Vienankin paivat jos pitaisi aina olla kotona aidin ja pienen vauvan kanssa. Kiva kuulla, jos tykkaat lueskella mun höpinöita :)

    ReplyDelete