Tuesday, December 20, 2011

Viime hetken stressailuja

Tajusin tänään, että jouluhan on ihan kohta! Ja mulla on vielä vaikka mitä tekemistä. Jouluaaton aiomme olla anoppilassa, mutta aatonaattona olen luvannut tarjota suomalaisen jouluaterian meillä. Lanttulaatikon teinkin jo ajoissa pakkaseen, mutta into lopahti ja nyt täytyy kauheella kiirellä väsätä kaikki loput. Just tein perunamössön valmiiksi kattilaan odottamaan yön yli imeltymistään. Huomenna aion siis paistaa perunalaatikon. Lisäksi huomenna pitää muistaa laittaa suolasienet likoamaan, että saadaan sitten sienisalaattia. Kinkkukin on jo sulamassa, torstaina paistan sen. Hyvä, että soitin isukille, enhän mä tajunnut, että se kinkku pitää paistaa edellisenä päivänä. Alunperin olin suunnitellut paistavani vasta perjantaina. En ole siis koskaan ennen tehnyt näitä jouluruokia itse, vaan olen aina astellut valmiiseen pöytään. No kerta se on ensimmäinenkin, toivottavasti menee sen verran hyvin, ettei jää viimeiseksi. Todennäköisesti seuraavan parin päivän aikana on puhelinlinjat kuumina Suomeen päin, kun tartten neuvoja ties missä itsestäänselvyyksissä.

Kuusi otettiin eilen sisään, mutta se on vielä koristelematta. Jos huomenna tehtäis se tyttöjen kanssa. Tänä jouluna olen ensimmäistä kertaa tyytyväinen joulukuuseemme. Mun mielestä se on täydellinen! Sopivan pieni ja hirmu symmetrinen. Se on islantilanen "sinikuusi" (blágreni), jonka kävin Ágústin työpaikalla valitsemassa, niinkuin muinakin vuosina. Aiempina vuosina olen ollut joko liian myöhään paikalla, niin ettei jäljellä ole ollut enää hyviä, tai olen ahnehtinut ja ottanut liian suuren kuusen. Nyt oikein päätin, että etsin pienen ja söpön. Ja sellainen löytyi :)

No comments:

Post a Comment