Wednesday, January 4, 2012

Jouluaatto

Vieläkö joku jaksaa joulupostauksia? Mä ajattelin, että pakkohan mun on kertoa meidän joulusta, kun en aiemmin voinut nettiongelmien takia. Ja onhan vielä virallisesti joulunaika, eikös se pääty kuudenteen päivään, eli loppiaiseen. Mutta skippaa siis tämä jos joulu tulee jo korvista ulos :)

24. päivän aamuna koristeltiin kuusi Vienan kanssa, Saga seuraili kiinnostuneena meidän touhuja. Päivä vietettiin rennosti perheen kesken kotosalla ja illaksi mentiin anoppilaan, jossa syötiin ja jaettiin lahjat. Islannissa syödään vähän alueesta ja perheen omista perinteistä riippuen joko hamborgarahryggur:ia, lambalæri:a hangikjöt:iä tai rjúpa:a.

Hamborgarahryggur on sianlihaa, selkäosaa. Se kylmäsavustetaan ja suolataan ja sitten paistetaan uunissa. Liha jää meheväksi ja se syödään lämpimänä ja vähän paksumpina siivuina kuin suomalainen kinkku. Hamborgarahryggur kuuluu appiperheeni joulupöytään. Lisukkeina tarjotaan karamellisoituja perunoita ja "lantturanskiksia", jotka ovat jollain tapaa myös sokerissa keitetty/paistettu. Muita lisukkeita ovat punakaali, sienikastike, säilykeananas ja salaatti. Tämä perinne on islantiin "tuotu" Tanskasta. Alunperin ei oikein ole edes islantilaista jouluruokaa, vaan se on samaa kuin minä tahansa pyhäpäivänä tai sunnuntaina, eli lambalæri, karitsan jalkaa. Sitä syödään samanmoisten lisukkeiden kera.

Ensimmäisen jouluni Islannissa vietin maatilalla, missä olin töissä. Siella syötiin jouluruoksi rjúpa:a, joka on lintu, suomeksi kiiruna. Se on ihan mielettömän hyvää, muutenkin olen täällä Islannissa oppinut syömään vaikka mitä lintuja. Kiirunan lisäksi olen syönyt usein hanhea, lunnia, jopa joutsenta olen maistanut. Mutta shh, ei saa kertoa kellekään, ei joutsenia saa täälläkään metsästää.. :)

Islannissa syödään joulunaikaan, ihan niinkuin muutenkin, myös paljon kaloja. Mun appiperheessä ne on vaan jäänyt pois, koska Ágústin toisella siskolla on paha allergia. Yksi jouluruuista on hangikjöt, jota syödään joulunaikaan lähes joka perheessä, jos ei aattona niin jonain muuna päivänä. Se on kylmäsavustettua karitsan lihaa, se tarjotaan valkoisen kastikkeen kera. Appiperheessäni hangikjöt on kuulunut aina aatonaattoon, mutta tänä vuonna tuli uusi perinne, eli suomalainen jouluateria. Saa nähdä jatkuuko "perinne" ensi jouluna.

Täähän kääntyi nyt ihan ruokapostaukseksi. No kuvista näette paremmin, millainen jouluaatto meillä oli. Ja voin sanoa, että se oli tosi kiva :)



Molikin sai rusetin kaulaan.


Valmis kuusi. Ei se tossa kuvassa niin hienolta näytä, mutta oikeasti on mun mielestä tosi nätti.

Pari pakettia anoppilan tekokuusen "juurella". 




Ensimmäinen paketti. Se vähän ihmetytti Vienaa, mutta kun vauhtiin pääsi, se mielellää auttoi muitakin pakettien avaamisessa :)

Osa lahjasaaliista kasattiin näppärästi pulkkaan, joka on myös joululahja. Jestas sitä tavarapaljoutta, vähemmälläkin olisi pärjännyt. Mutta oli mukana onneksi paljon hyödyllisiä juttuja, tarpeellisia vaatteita yms. Ja kirjoja, jotka on mun mielestä aina tosi hyviä lahjoja.

Saga ei vielä tajua joulusta mitään. Mutta kivaa siitäkin oli pakettien kanssa painia. Ja isosisko ystävällisesti auttoi availussa.
Pakko laittaa kuva mun jouluposeerauksesta, hahah. Tänä vuonna en ostanut itselleni mitään uusia vaatteita joulua varten, mutta olin tosi tyytyväinen mun mummotyyliin. Vekkihame ostettu jostain kirppikseltä eurolla ja pusero H&M:ltä alesta, tais olla kympin paikkeilla. Joskus voi pukeutua vähälläkin rahalla :)

No comments:

Post a Comment