Monday, February 6, 2012

Korvakipua ja keittoa

Mä heräsin aamulla ihan järkyttävän korvasäryn kera. Olin ihan kokonaan unohtunut miltä se voi tuntua. Pahempaa kipua ei tuu nyt ihan heti mieleen, tai no... Ehkä se synnytys, mut ei lähdetä nyt siihen aiheeseen ollenkaan. Menin sitten iltapäivällä lääkäriin, eikä mulla ole edes korvatulehdusta, vaikka olin ihan varma! Yli kaksi viikkoa jatkuneen räkätaudin takia sinne korviin on vain kertynyt jotain ällöä kans. Mietin vaan, että miltä se oikea korvatulehdus sit tuntuu, kun se on jo päässyt unohtumaan. Vienalla oli paljon korvatulehduksia, kun se aloitti päivähoidon. Ne saatiin kuriin asentamalla putket korviin. Täytyy olla kyllä ylpeä tyttärestään, koska se käyttäytyi aina paljon urheammin kuin minä tänään.

Tein kuitenkin ruoaksi tänään tosi hyvää tulista keittoa! Ágústkin söi sitä ihan älyttömän paljon ja tykkäs. Yleensä sillä on aina jotain ei niin positiivista kommentoitavaa mun keitoksista, haha. Eikä se ole ainoa, mustakin tuntuu aina, että jotain puuttuu tai jotain on liikaa. Sain reseptin anopilta, kuulemma vuoden keitto 2009, en mä tosin tapani mukaan reseptiä mitenkään orjallisesti noudattanut. Tosin joskus voisi olla hyvä noudattaakin, kun keitokset tuntuvat usein menevän pieleen... Mutta tässä se resepti nyt ois.

öljyä
1 iso punasipuli
paljon valkosipulia murskattuna (maun mukaan)
purjoa
paprikaa
perunaa
porkkanaa
kukkakaalia
parsakaalia
1,5-2 l vettä
2-3 liemikuutiota (käytin kasvislientä)
1-1,5 dl makeaa chilikastiketta
1 rkl currya
n. 200 gr maustamatonta tuorejuustoa
loraus (olisko ollut noin 1dl) kermaa/ruokakermaa/maitoa

1. Eka kuullotin kattilan pohjalla öljyssä sipulit, purjon ja valkosipulin.
2. Lisää sitten vesi ja liemikuutiot, ja paloitellut vihannekset kattilaan. Mä laitoin kaikki aika samaan aikaan, mutta jos haluaa ruveta hifistelemään on ehkä hyvä lisätä paprika ja parsakaali vähän myöhemmässä vaiheessa keittelyä.
3. Sitten mausteet, eli chilikastike, curry. Sen jälkeen heitin sekaan vielä tuorejuuston ja kermaa. Kannattaa maistella vähän, jos kaipaa lisää liemikuutioita tai chilikastiketta. Se chilikastike vahvistuu keitettäessä, joten ei kannata ihan heti alussa koko pulloa keittoon tyhjentää. Mutta keiton kuuluukin olla vahva.
4. Keittele kunnes kaikki kasvikset on kypsiä.

Ens kerralla ajattelin laittaa myös tuoretta inkivääriä mausteeksi, luulen että se sopisi tosi hyvin. Mutta en siis ole kokeillut, eikä sitä reseptissä ollut. Me syötiin keitto katkarapujen kanssa. Mutta niitä katkiksia ei sit kannata laittaa sinne keittoon kiehumaan. Mä otin ne vaan pakkasesta ja huutelin kylmällä vedellä suliksi, sitten itse annosteltiin lautaselle keiton joukkoon. Katkaravuista tulee inhottavan nihkeitä ja sitkeitä jos niitä keittelee ja varsinkin jos seuraavana päivänä lämmittää tähteeksi jäänyttä keittoa. Mutta tohon keittoon käy mikä vaan, kana, kala, miksei vaikka possun tai naudanlihakin. Ihan mielitekojen mukaan.

No comments:

Post a Comment